University of Applied Sciences

Social conditions, including health, income, education, employment and community, contribute to the well-being of all people. Throughout the Indigenous community worldwide, social conditions are impacted by the dispossession of cultural traditions, social inequities, prejudice, and discrimination.

In Germany, the living situation of Indigenous people and their communities is largely unknown. There is hardly any information that covers Indigenous knowledge and Indigenous Social Work. In this lecture series, Indigenous thinkers, scholars, social workers, and activists will present selected topics from Indigenous life contexts and share their thoughts and experiences in these areas. From a German perspective, it will be discussed why these topics are important for German Social Work. The lecture series will conclude with a discussion of the necessity of decolonization in the field of social work in Germany.

We are grateful to the speakers for their willingness to share their knowledge and experiences in this online lecture series.

Meeting-Link: https://eu01web.zoom.us/meeting/register/u5wtduitrj0jH9DWC1IEfplPat3f2OdGlFto

Vorträge verpasst? Dann gibt es unten noch einmal die Videos.

Prof. Dr. Karsten, Fachhochschule Clara Hoffbauer Potsdam

Dialoge schaffen: Gedanken zum Austausch zwischen Indigenen und nicht-Indigenen Wissenschaftler*innen

Creating Dialogues: Thoughts on the Exchange between Indigenous and non-Indigenous Scholars

(Vortrag am 04.05.2021)

Prof. Dr. Karsten Kiewitt begründet in seinem Vortrag die Notwendigkeit eines Austauschs zwischen westlichen und Indigenen Wissenschaftler:innen. Er argumentiert, dass dieser Austausch nur durch Dialoge realisiert werden kann und entwirft Rahmenbedingungen für westliche Wissenschaftler:innen, die solche Dialoge ermöglichen können.

In his lecture, Prof. Dr. Karsten Kiewitt justifies the need for an exchange between western and Indigenous scientists. He argues that this exchange can only be realized through dialogues. For Western scientists, he drafts guidelines who can make such dialogues with Indigenous scientists, academics and thinkers possible.

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Prof. Dr. Ronald Lutz, Fachhochschule Erfurt

Warum sollte sich deutsche Soziale Arbeit mit Indigenem Wissen, Indigenen Sozialen Themen und Indigener Sozialer Arbeit befassen?

Why should German Social Work learn about Indigenous Knowledge, Indigenous Social Issues and Indigenous Social Work?

(Vortrag am 11.05.2021)

In seinem Vortrag formuliert Prof. Dr. Ronald Lutz Antworten aus diversen Perspektiven auf die im Titel gestellte Frage. Er mündet in der Erkenntnis, dass sich Soziale Arbeit mit Indigenem Wissen befassen muss. Sie muss die Bedeutsamkeit anderer Lebensweisen betonen, das eigene Selbstverständnis neu zu denken und sich repolitisieren.

Prof. Dr. Ronald Lutz gives answers from various perspectives to the question asked in the title. It leads to the realization that social work has to to learn from Indigenous knowledge. Social work has to emphasize the importance of other ways of life, to rethink its own self-image and to repoliticize itself.

Zum Vortrag in englischer Sprache geht es hier!

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Prof. em. Dr. Lorna Wanosts´a7 Williams, Lil´watul, University of Victoria

Education as Destruction – Education as Healing. Indigenous Education

(Vortrag am 18.05.2021)

Prof. Dr. Lorna Wanosts´a7 Williams erläutert die destruktive Rolle der Bildung innerhalb der Kolonialisierung und stellt dieser ein traditionelles Indigenes Bildungsverständnis gegenüber. Sie argumentiert, dass die Revitalisierung der traditionellen Wege des Lehrens und Lernens ein heilendes Potential für die gesamte Gemeinschaft hat.

Prof. Dr. Lorna Wanosts´a7 Williams explains the destructive role of education within colonization and contrasts it with a traditional Indigenous understanding of education. She clearly shows that the revitalization of traditional ways of teaching and learning has healing potential for the entire community.

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Prof. Dr. Gregory Cajete, Tewa (Santa Clara Pueblo), University of New Mexico

Indigenous Worldviews and Indigenous Science

(Vortrag am 25.05.2021)

Prof. Dr. Gregory Cajete bettet Indigene Wissenschaft in das ihr zugrunde liegende Indigene Weltbild ein. Er erläutert die dieser Wissenschaft zugrunde liegenden Weltbeziehungen und arbeitet die gravierenden Unterschiede zur westlichen Wissenschaft heraus.

Prof. Dr. Gregory Cajete embeds Indigenous science in the underlying Indigenous worldview. He explains the relations and connections to the world on which this science is based and marks the serious differences to Western science.

 

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